Магазини

Ролята на обонянието

Араматерапията има много лица, но основното от тях е свързано със сетивата. Логично, нали? Още преди да сме видяли източника на свежия аромат, ние вече го усещаме с обонянието си. И не просто го усещаме, нещо много по-дълбоко се случва в нас. Нека ти разкажа как точно ти въздействат ароматите.

Етеричните масла и техния свеж и омайващ аромат имат драматичен и почти мигновен ефект върху емоциите. Това се дължи на директната връзка между обонятелните луковици в носа с мозъка – диригентът на емоционалния оркестър, на спомените и желанията ни. Етеричните масла въздействат върху мозъка и начина, по който хората реагират. Вдишването на цитрусово масло, например Див портокал, има способността драматично да промени възприятията, усещанията и емоциите в положителна насока и да накара човек да се почувства щастлив, радостен и положително настроен, а и доста по-благосклонен да си купи нещо под влиянието на емоциите.

Как ароматите превръщат клиентите във верни ФЕНОВЕ?

Етеричните масла не просто въздействат върху емоциите. Етеричните масла създават емоции! Етеричните масла могат да създават или променят настроението на всеки един човек. Те са едни натурални генератори, проектори на емоции. Когато мозъкът научи, че дадено състояние, емоция е свързано с определен аромат, вдишването на този аромат моментално ще накара мозъка да възпроизведе съответната емоция или състояние дори те да не съществуват към момента.

Брановете по цял свят превръщат този чисто научен факт в мощно оръжие за създаване на емоционална връзка с клиента и въздействие върху настроението му и желанието му за покупки. Вече не е достатъчно да видиш продукта, да усетиш каква е материята или вкуса му, да чуеш какъв звук издава.

Брандовете искат да създадат емоционална връзка на клиента с техния продукт, защото емоционалната връзка създава лоялни клиенти!Целта на магазините е да превърнат клиентите си във фенове, което ще им гарантира популярност и разбира се, продажби. Клиентът, който е влюбен, вдъхновен от идеята зад даден продукт, се отъждествява с марката. Той започва да счита марката за част от себе си. 

Даниела Сечкова, ароматерапевт

Използването на ароматите по този начин дава началото на изцяло нова маркетинг ниша, наречена Scent Marketing. Целта на този тип маркетинг в съвременната силно конкурента среда е много по-комплексна. Потребителите са пренаситени от реклами. 1 човек може да види до 5000 явни или скрити реклами на ден. Става все по-трудно да се привлечат и задържат нови клиенти.

Защо да включиш ароматите в твоя бранд?

  • Ароматите допълват и осигуряват уникално, пълноценно и запомнящо се преживяване за клиента, в което участват всичките му сетива;
  • По този начин мозъкът създава силна връзка между преживяването в магазина на даден бранд и конкретния аромат;
  • Всеки следващ път, когато клиентът усети този аромат, мозъкът му ще му припомни цялостното преживяване;
  • Обонянието е най-силно от всичките ни 5 сетива, затова използвайки ароматите, брандовете създават много силна и дълбока връзка на емоционално ниво с клиентите си;
  • Приятната и радостна обстановка в магазина насърчава посетителя да прекара по-дълго време в него и повишава възможностите да бъдат реализирани много повече продажби;
  • Обонянието е перфектната машина на времето, защото даден аромат може да те пренесе далеч назад във времето или да ти върне конкретни спомени или усещания, свързани с него;
  • Различните аромати могат да повишат желанието за покупка, размера на стандартната покупка, честота на посещение и продължителността на престоя в твоя магазин, повишаване готовността на клиента да заплати повече за даден продукт;
  • Всичко това се случва автоматично и на подсъзнателно ниво, а в комбинация с други маркениг методи, може да се превърне в много силно оръжие за генериране на продажби;

И малко статистика

  • Обонянието ни участва и засяга около 75% от всички емоции, които човек изпитва ежедневно, защото е директно свързано с лимбичната система в мозъка отговорна за емоциите и спомените;
  • Хората могат да разпознаят около 10 000 различни аромати и това е направо невероятно;
  • Още по-невероятно е, че човек може да разпознае даден аромат след 1 година с цели 65% точност;
  • Ароматите имат способността да въдействат на поведението на потребителите мигновено, защото мозъкът разпознава и реагира на ароматите до 20 секунди от момента, в който ги усети;
  • Вероятността човек да запомни нещо е 100 пъти по-висока, ако той усети аромата му, отколкото ако го види, чуе или докосне;
  • Отзоваването на маркетингови промоции нараства с 330%, когато  е използван аромат
  • 4 пъти повече хора са се отзововали на рекламни кампании на не толкова познати брандове, когато е използван аромат
  • Над 50% от покупките се случват на място в магазина, но не винаги има кой да обърне внимание на клиента, за да го спечели

Какви чувства и емоции предизвикват ароматите в клиента?

  • Щастие
  • Оптимизъм
  • Доверие
  • Комфорт
  • Носталгия
  • Ексклузивност
  • Пробуждане
  • Сигурност
  • Блаженство
  • Радост
  • Увереност
  • Задоволство

Как да създадеш свое ароматно лого?

  • Също както графичното лого, погрижи се навсякъде, където имаш графично лого, да има източник на избрания за дадения бранд аромат
  • Само след няколко контакта с ароматното лого, то ще бъде асоциирано с конкретния бранд
  • Ароматното лого трябва да отговаря на емоциите и визуалния образ на бранда, на неговата индивидуалност. Например: твоят бранд трябва да изглежда сериозен и да вдъхва доверие или е свързан със забавления, трябва да зарежда се енергия или обратно да вдъхва спокойствие и релакс? Луксозен ли е твоя бранд или се целиш в средната класа?
  • Помисли за това на каква възраст е твоя основен таргет – деца, младежи, хора на средна възраст или възрастни
  • Също така помисли какъв пол са твоите основни клиенти
  • Направи тест – само в един от твоите магазини, с избрани твои ключови клиенти, с хора от твоя екип

Как ароматното ти лого да заработи за твоя бранд?

  • Разположи твоят аромат навсякъде, където клиентите ти имат достъп, за да го усетят и да остави ароматна следа в тяхния мозък
  • Избери най-подходящото място за арома дифузера според цялостната ти визия за въздействие, когато клиентът влезе в магазина ти – още на самия вход или някъде в центъра на помещението
  • За да засилиш въздействието върху клиента, разпръсквай аромата чрез красив и атрактивен дифузер за етерични масла на видно място в твоя магазин, така че да бъде забелязан веднага
  • Бъди готов клиентите да искат да помиришат по-отблизо и да разгледат арома дифузера, така че стилизирай зоната около него максимално атрактивно. Подтотви се за снимки и селфита покрай вулканът от ароматна мъгла!
  • Арома дифузерите светят в различни цветове. Избери този цвят, който отговаря най-добре на логото ти или декорацията на твоя магазин

Какво още трябва да знаеш?

Повечето аромати в магазините са синтетични

Това, за което сигурно не си давате сметка е, че в огромната си част тези аромати са синтетични. Имам приятелки, които са чувствителни на аромати и много пъти са ми споделяли, че получават главоболие, когато влязат в магазин, който е силно ароматизиран. В същото време обаче рядко имат проблем с натуралните аромати. Това не е случайно! В по-голямата си част синтетичните ароматизатори в магазините съдържат химични субстанции.

Ако държиш на природата, на себе си и на здравето си, а надявам се и на клиентите си, заложи на натуралните етерични масла като средство за създаване на твоето лично ароматно лого в допълнение на твоя бранд.

Какво ми е необходимо, за да започна веднага?

  1. Етерични масла – моят личен избор са маслата с марката dōTERRA, защото са 100% чисти и имат изключително силен и естествен аромат
  2. Арамо лампа (дифузер) – погледни Колекция арома лампи 2019 г. ТУК.
  3. Квалифициран експерт по ароматите, за да подберете заедно най-добрите аромати, подходящи за твоя магазин. Свържи се с мен на info@healthyyou.bg, за да ти помогна.